انواع دکمه برای مانتو فرم و مدل‌های دیگر

انواع دکمه برای مانتو فرم و مدل‌های دیگر مانتو

شناسایی نوع دکمه‌های مورد استفاده در لباس افراد،انواع دکمه از نظر اندازه، شکل، مواد و تعداد سوراخ متفاوت هستند.

نگاهی دقیق به انواع دکمه‌

اولین دکمه‌ها زینتی بودند و از استخوان، شاخ، برنز و چوب ساخته شده بودند. قدیمی‌ترین دکمه زینتی، از پوسته ساخته شده است که قدمت آن پنج هزار سال تخمین زده شده و در پاکستان کشف شده است. رومیان باستان، از دکمه‌ها برای بستن لباس استفاده می‌کردند. اما تا دوره قرون وسطی، بسیاری از آن‌ها از فلز گران‌بها و پارچه‌های گرانقیمت ساخته می‌شدند. بنابراین، فقط افراد مرفه از آن استفاده می‌کردند. انقلاب صنعتی، دکمه‌ها را برای افراد ثروتمند کمتر در دسترس قرار داد.

دکمه‌های چهار حفره تخت، در حالیکه دکمه‌های برنجی محبوب شدند، معرفی شدند. در قرن بیستم، بسیاری از دکمه‌های مدرن، تزیینی و کاربردی بودند که حتی با اختراع زیپ نیز ماندگار شدند. در ادامه مطلب قصد داریم چند دکمه رایجی که امروزه برای بسیاری از مانتو فرم استفاده، از آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع دکمه پلاستیکی با دو یا چهار سوراخ:

دکمه‌های تخت، رایج‌ترین نوع دکمه برای مانتو هستند و معمولاً بسیار صاف هستند. دو یا چهار سوراخ در مرکز دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را با دست و یا چرخ خیاطی، به مانتو خود وصل کنید.

دکمه شکری:

دکمه‌ی شکری، دکمه‌ای است که در پشت آن به جای سوراخ در مرکز، یک حلقه یا سوراخ کوچک داشته باشد و این حلقه همان چیزی است که هنگام دوختن دکمه روی مانتو، سوزن خود را در آن قرار می‌دهید.

دکمه‌ گل میخ دار:

گل میخ‌‌ها معمولاً با شلوار جین در ارتباط هستند. اگرچه می‌توانید از آن‌ها برای سایر لباس‌های خود، مثل مانتو هم استفاده کنید. دکمه‌های گل میخ دارای دو قسمت هستند و یکی به قسمت دیگر متصل می‌شود. اما برخلاف بست‌های قلاب و چشم که در دو مکان مختلف دوخته می‌شوند، دکمه‌های گل میخ پس از قرار گرفتن در سوراخ دکمه، به یکدیگر فشار داده می‌شوند.

دکمه عاج فیلی:

این دکمه‌ها نازک و بلند هستند و به دلیل طول آن‌ها، عبور از سوراخ‌های کوچک‌تر برای آن‌ها، راحت‌تر از دیگر دکمه‌های گرد یا مربع است. این دکمه‌ها نیز یک انتخاب مناسب برای یک مانتو فرم محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید یک دکمه جذاب و چشم نواز برای مانتو خود داشته باشید، دکمه‌های عاج فیل یک انتخاب عالی هستند.

دکمه پارچه‌ای:

شاید بزرگترین مزیت انتخاب دکمه‌های پارچه‌ای این باشد که در انواع پارچه‌ها، اعم از روشن و تیره، جامد یا چاپی و یا نخی موجود است. اگر تصمیم به خرید یکی از این دکمه‌ها را برای مانتوی خود دارید، خبر خوب این است که ارزان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

دکمه‌ شیشه‌ای:

انواع دکمه بر خلاف آنچه که بسیاری از مردم فکر می‌کنند، رنگ همه دکمه‌های شیشه ای روشن نیست و در واقع، اکثر دکمه‌های شیشه‌ای دارای اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند. این دکمه‌ها می‌توانند به هر نوع لباسی که روی آن‌ها می‌دوزید، مثل یک مانتو فرم، جلوه خاصی بدهند.

دکمه چرم:

دکمه‌های چرمی به هر لباسی که متصل شود، ظاهری بسیار ظریف به آن می‌بخشد. این دکمه‌ها هم در چرم اصل و مصنوعی و هم در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف وجود دارند. دکمه‌های چرمی، علاوه بر این که می‌توانند گرد، مربع، مستطیل یا هر شکل دیگری باشند، به صورت تخت یا گنبدی، بژ روشن یا مشکی و در سایه‌ها و طرح‌های بسیار زیاد تولید می‌شوند که می‌تواند انتخاب را برای شما آسان کند.

دکمه‌ فلزی:

دکمه‌های فلزی، یک نوع دکمه بسیار متداول هستند و شما می‌توانید انواع فلزات را هنگام خرید آن‌ها پیدا کنید. دکمه‌های فلزی معمولا از موادی مانند قلع و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و می‌توانند صاف، بافت‌دار، چکش خورده، رج‌دار و یا حتی با طرح‌های مختلف حک شوند. شما می‌توانید دکمه‌های فلزی را با رنگ‌های نقره‌ای، برنجی و بسیاری دیگر از فلزات، پیدا کنید.

دکمه پلی استر:

دکمه  پلی استر ماده‌ای بسیار متداول برای دکمه‌ها است. زیرا نوعی پلاستیک است که آن را برای انواع دکمه‌ها مناسب می‌کند. پلی استر ارزان قیمت است. اما در عین حال بسیار عالی به نظر می‌رسد. گاهی اوقات، کربنات قرمز به پلی استر اضافه می‌شود تا دکمه‌هایی ساخته شود که براقیت مروارید را دارند.

دکمه‌ چوبی:

دکمه‌های چوبی به دلایل متعددی محبوب هستند. اما شاید یکی از بزرگترین مزایای انتخاب این ماده برای دکمه‌های شما این باشد که شما در نهایت با چیزی بسیار منحصر به فرد سر و کار خواهید داشت. چوب در ده‌ها نوع و رنگ وجود دارد. بنابراین، خواه چیزی ساده یا راه راه، روشن یا تیره بخواهید، حتی اگر به اندازه کافی هم سخت گیر باشید، می‌توانید آن را پیدا کنید.

دکمه مخفی :

دکمه هایی که در زیر کار دوخته می شوند و دیده نمی شوند را دکمه مخفی می گویند .

دکمه مانتویی:

در مانتو از  سایز  ١٨ تا سایز ۴۴ از دکمه استفاده می شود و معمولا دکمه مانتو باید سایز بندی داشته باشد مثلا دکمه استین با دکمه جلو کار باید شبیه به هم ولی از دو سایز مختلف استفاده شود تا جلوه خوبی داشته باشد .

دکمه پالتویی:

برای پالتو از سایز ٢۴ تا سایز ۵۴ از دکمه استفاده میشود و در پالتو هم باید دکمه ها سایز بندی داشته باشند و در این مدل کار ها هم سایز بندی. و تنوع کار باید وجود داشته باشد تا تولید کننده راحت تر انتخاب خود را انجام دهد.

دکمه کت شلواری :

دکمه  کت شلواری معمولا در دو سایز می باشد که این دو سایز شبیه به هم هستند. در جلوی کت شلوار از سایز بزرگتر یعنی از سایز ٣٢ یا ٣۴ استفاده می شود و در روی آستین یا شلوار ان از سایز ٢۴ استفاده می شود و قابل به ذکر است که در کت تک یا کت اسپرت هم این قضیه صدق میکند . 

دکمه نوزادی :

به دلیل حساس بودن بدن نوزاد از پارچه های نرم و لطیف استفاده می شود و همینطور رنگ بندی های شاد دارد. در اینگونه دکمه ، به دلیل این که به نوزاد اسیبی نرسد  از دکمه هایی استفاده می شود که ضخامت بسیار کمی دارند و در بین پارچه محو می شود و خودش را نشان نمی دهد و به بدن نوزاد اسیبی نمی رساند . دکمه نوزادی باید سوراخدار باشد نه پایه دار 

تگ ها:

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

جستجو