نحوه دوخت کوسن و بالشتک

نحوه دوخت کوسن و بالشتک

کوسن و بالشتک هم کاربردی و هم تزیینی است. در آموزش زیر دوخت کوسن به روش ساده را خواهید دید.

برای ساخت کوسن یا بالشتک قطعه پارچه ۹×۱۸ سانتیمتر را از درازا تا بزنید به طوری که لبه های عرضی و طرف روی پارچه بر روی هم قرار گیرند. با استفاده از نخی که با رنگ پارچه هماهنگ است لبه مخالف تا خوردگی را یعنی دو لبه عرضی پارچه که بر روی هم قرار گرفته اند- با بخیه های ۳/۱ سانتیمتر کوک بزنید، طوری که در پایان شکلی شبیه لوله داشته باشید.

با استفاده از سوزن نمره ۱۰ و نخ محکم – از جنس پنبه ای یا نخی – لبه پارچه در قسمت بالایی لوله ساخت شده در قسمت قبل را کوک بزنید. حدوداً ۵/۱۲ سانتی متر از نخ را قبل از کوک آزاد بگذارید، سپس سوزن را از نخ خارج کنید و نخ را آنقدر بکشید که پارچه را جمع کند- پارچه چین بخورد- و بعد دو سر نخ را چند گره محکم بزنید.
در این حالت کیسه کوچکی ساخته شده که از یک انتها جمع شده است. کیسه را پشت و رو کنید طوری که سطح پشت پارچه به داخل و سطح روی پارچه به بیرون قرار گیرند؛ سپس با استفاده از پنبه یا دیگر مواد پرکننده کیسه را پر کنید و همانند قسمت قبل لبه دیگر را که باز است کوک بزنید و سپس دو سر نخ را بکشید تا همانند طرف دیگر جمع شود و چین بخورد. توجه داشته باشید که در این قسمت پس از کشیدن دو سر نخ و چین خوردن پارچه و قبل از گره زدن دو سرنخ حتماً با انگشت خود لبه های بیرونی را به داخل تا بزنید و پس از تا زدن لبه های پارچه به داخل دو سر نخ را دوباره محکم بکشید و سپس گره بزنید. در پایان چین های دو طرف کیسه را مرتب کنید تا شکلی کروی پیدا کند.
با استفاده از سوزن نمره ۳ و ۶۱ سانتیمتر از نخ قلاب دوزی، نخ را از سوراخ های یکی از دکمه ها رد کنید و گره محکمی بزنید. سوزن و نخ را که در یک سر آن دکمه به آن گره زده شده است را از یکی از سوراخ های کوسن وارد کرده و از سوراخ دیگر کوسن خارج کنید و نخ را بکشید تا دکمه بر روی یکی از سوراخ های کوسن قرار گیرد. دکمه دیگری را برداشته و نخ و سوزن را از هر دو سورا خ آن عبور دهید و دوباره نخ و سوزن را از میان سوراخ های کوسن و سوراخ دکمه اولی رد کنید. کمی نخ را بکشید تا هر دو دکمه درست بر روی سوراخ های کوسن قرار بگیرد. سپس چند بار این دو دکمه دو طرف کوسن را به هم کوک بزنید تا در جای خود محکم شوند، در این حالت هنگام کوک زدن دکمه ها، آنقدر نخ را بکشید که دو سوراخ موجود در دو طرف کوسن از داخل کوسن کاملا به سمت هم کشیده شوند.

تزیین کوسن:
در صورت دلخواه با استفاده از کوک های مختلف بر روی کوسن میتوانید آن را تزیین کنید. با استفاده از نخ قلاب دوزی و سوزن نمره ۱۰ می توانید برای کوسن های سفید، خاکستری و قرمز از خطوط کوک پشت و رو و برای کوسن های سفید، سبز و سیاه از خطوط کوک زیگزاگ برای تزیین استفاده کنید. دقت کنید که سرنخ را که در ابتدا گره می زنید، حتما از زیر یکی از دکمه ها رد کنید که گره آن دیده نشود. در پایان نیز پس از اتمام کوک زدن، انتهای نخ را طوری کوک و گره بزنید که کاملاً مخفی باشد.

تگ ها:

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

جستجو