آموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری

آموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری

چرخ گلدوزی کامپیوتری، یکی از فناوری‌های نوین در زمینه‌ی هنر و طراحی است که به وسیله‌ی رایانه و نرم‌افزارهای مختص به خود، امکان طراحی و اجرای طرح‌های گلدوزی را فراهم می‌کند. این تکنولوژی نه تنها به طراحان و هنرمندان، بلکه به همه علاقمندان به هنر گلدوزی اجازه می‌دهد تا با بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال و کامپیوتر، طراحی‌های خود را به سهولت ایجاد و به واقعیت بپیوندانند. البته، کار کردن با این دستگاه نیاز به شرکت در دوره‌های آموزش گلدوزی با چرخ کامپیوتری دارد.

در همین راستا، به دلیل اهمیت موضوع، تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بررسی عملکرد چرخ گلدوزی کامپیوتری بپردازیم و نحوه‌ی استفاده از این فناوری در ایجاد آثار هنری و محصولات گلدوزی مدرن را بررسی نماییم.

نکاتی در مورد چرخ گلدوزی کامپیوتری

آیا میدانید چرخ گلدوزی چیست؟ آیا با اساس و کارکرد آن آشنایی کافی دارید؟ ماشین گلدوزی کامپیوتری ، دستگاه خودکاری است که با بهره وری از فناوری رایانه، فناوری الکترونیک و فناوری پردازش مکانیکی توسعه یافته است. این ماشین علاوه بر داشتن سرعت و کارایی بالا، کیفیت بسیار خوبی دارد به طوری که می تواند جایگزین مناسبی برای گلدوزی های دستی باشد .

چرخ گلدوزی صنعتی فول اتومات (کامپیوتری) در واقع یک دستگاه دوخت است که برای ایجاد الگوهای گلدوزی شده بر روی پارچه استفاده می‌شود. این دستگاه از یک رایانه مخصوص برای کنترل حرکت سوزن‌ها و نخ‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند الگوهای پیچیده و دقیقی را ایجاد کند.

چرخ‌های گلدوزی کامپیوتری می‌توانند یک ابزار ارزشمند برای خیاط‌ها، طراحان لباس و علاقه‌مندان به گلدوزی باشند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا الگوهای گلدوزی شده دقیق و زیبایی را روی پارچه‌های دلخواه ایجاد کنید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در دوره‌های اموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری خیلی زود مهارت‌های را کسب کنید.

۱- دستگاه گلدوزی کامپیوتری چگونه کار می کند؟

آموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری-sabgroup.ir
آموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری-sabgroup.ir

پیش از آن که نحوه عملکرد دستگاه گلدوزی فول اتومات را درک کنیم، می‌بایست با بخش‌های اصلی این دستگاه آشنا شویم. دستگاه‌های گلدوزی کامپیوتری نظیر دستگاه گلدوزی 8 کله یا چرخ گلدوزی ۱۲ کله از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌ند:

  • واحد کنترل: این بخش مسئول کنترل حرکت سوزن‌ها و نخ‌ها است.
  • سوزن‌ها: سوزن‌ها نخ را به پارچه منتقل می‌کنند.
  • نخ‌ها: وظیفه نخ‌ها تشکیل طرح گلدوزی روی پارچه است.
  • موتورها: موتورها حرکت سوزن‌ها و نخ‌ها را کنترل می‌کنند.هنگامی که ماشین های گلدوزی کامپیوتری در حال کار کردن می باشند، کنترل کننده های الکنرونیکی با هدایت موتورها و ایجاد هماهنگی بین بازوها و داده های موجود،سبب شروع گلدوزی و دوخت آن برروی پارچه می شوند.

۲- روش کار  دستگاه گلدوزی
در ابتدا داده های الگو طرح های گلدوزی باید پردازش شوند و در دستگاه گلدوزی تبدیل به دستور کار گردند. سپس جهت پیاده سازی طرح گلدوزی روی پارچه ، فرمان هایی به موتورهای کارگاه (X و Y ) ، موتورهای جامپ و موتور شفت اصلی برای حرکت ها و تغییرات سرعت و گام های حرکت تا هرکدام از موتورها در موقع مناسب کار خود را انجام دهند.

۳- نحوه  انتخاب سرعت دوخت
هر شکل گل از تعداد زیادی بخیه با طول های مختلف و جهت های مختلف تشکیل شده است. بنابراین، سوزن ها باید با سرعت مربوطه حرکت کند. به منظور بهبود کارایی گلدوزی، سرعت های مختلف گلدوزی باید به طور خودکار برای طول های مختلف دوخت انتخاب شود. برای جلوگیری از دوخت های بی کیفیت  ناشی از سوزن بیش از حد، باید سرعت میله سوزن را هنگام شروع دوخت کاهش دهید.

۴- دستگاه گلدوزی کامپیوتری چگونه طرح را اجرا می کند؟
ابتدا باید طرحی که قصد گلدوزی آن را دارید را در دستگاه وارد کنید تا موقعیت تقریبی شروع گلدوزی تنظیم شود. سپس باید مطمئن شوید که آیا تنظیم موقعیت مناسب است یا خیر. در صورت لزوم، مستقیماً به نقطه شروع گلدوزی برگردید،  برای شروع روی «گلدوزی مستقیم» کلیک کنید. سپس پس از راه اندازی دستگاه گلدوزی کامپیوتری، لازم است سیلندر قفل خالی را مدتی به عقب برگردانید. پس از اینکه دو یا سه سیلندر قفل در ردیف قرار نگرفتند، می توان دستگاه را تعلیق کرد و سیلندر قفل را در محلی که پایه گلدوزی شده است تعویض کرد. سپس سیلندر قفل را عوض کنید، دوباره بپیچید و تکرار کنید
در مرحله بعد باید به نقاظی که دوخت نامناسب  توجه کنید. هوشمندی دستگاه در این نقطه است  که وقتی نخ قطع شده باشد و یا هر مشکلی در دوخت بوجود امده باشد روشن می شود و دستگاه به طور خودکار متوقف می شود. سپس باید نخ کشی را مجدد انجام دهید.

ویژگی‌های دستگاه گلدوزی کامپیوتری

دستگاه گلدوزی فول اتومات دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ادامه مهمترین آن‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • تعداد سوزن‌های مناسب (2 یا 4)
  • تعداد نخ‌های مناسب (1 تا 6)
  • میز گلدوزی بزرگ
  • اتصال به رایانه
  • صفحه نمایش لمسی
  • قابلیت ذخیره الگوها
  • سرعت بالای گلدوزی
  • قابلیت استفاده از نخ‌های رنگی مختلف
  • قابلیت ایجاد الگوهای سه بعدی
  • قابلیت ایجاد الگوهای متحرک
  • قابلیت ایجاد الگوهای سفارشی

این ویژگی‌ها می‌توانند بر قیمت و عملکرد دستگاه گلدوزی کامپیوتری تأثیر مستقیم بگذارند. با شرکت در دوره‌های اموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری به راحتی می‌توانید نکات مورد نظر را یاد بگیرید و خیلی راحت با این دستگاه کار کنید.

معایب دستگاه گلدوزی کامپیوتری

معایب دستگاه گلدوزی کامپیوتری به شرح زیر است:

  • قیمت بالا: دستگاه‌های گلدوزی کامپیوتری معمولاً نسبتاً گران هستند.
  • نیاز به مهارت: استفاده از دستگاه گلدوزی کامپیوتری نیاز به مهارت و دانش دارد.
  • زمان بر بودن: گلدوزی با دستگاه کامپیوتری می‌تواند زمان بر باشد.
  • صدای زیاد: دستگاه‌های گلدوزی کامپیوتری هنگام کار صدای زیادی تولید می‌کنند.
  • نیاز به نگهداری: دستگاه‌های گلدوزی کامپیوتری نیاز به نگهداری منظم دارند.

این معایب می‌توانند برای برخی از کاربران دستگاه‌های گلدوزی کامپیوتری مشکل‌ساز باشند.

قیمت دستگاه گلدوزی کامپیوتری

آموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری-sabgroup.ir
آموزش کار با دستگاه گلدوزی کامپیوتری-sabgroup.ir

قیمت دستگاه گلدوزی کامپیوتری براساس عوامل مختلفی تعیین می‌گردد. چرخ گلدوزی کامپیوتری تاجیما یا چرخ گلدوزی کامپیوتری تک کله معمولاً گران‌تر از دستگاه‌های گلدوزی کامپیوتری برندهای کمتر شناخته شده هستند.

ویژگی‌های دستگاه نیز می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، دستگاه‌هایی که دارای تعداد سوزن یا نخ بیشتری هستند، معمولاً گران‌تر هستند. همچنین، دستگاه‌هایی که دارای ویژگی‌های پیشرفته مانند اتصال به رایانه، صفحه نمایش لمسی یا قابلیت ذخیره الگوها هستند، معمولاً گران‌تر هستند.

میز گلدوزی نیز می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارد. میز گلدوزی با اندازه 30 در 40 سانتی‌متر، معمولاً قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های 20 در 30 سانتی‌متر که اغلب تحت عنوان دستگاه گلدوزی خانگی یاد می‌شوند، دارد. هنگام انتخاب دستگاه گلدوزی کامپیوتری، باید عوامل تأثیرگذار بر قیمت را در نظر بگیرید. اگر به دنبال دستگاهی با ویژگی‌های پیشرفته و کیفیت ساخت بالا هستید، باید انتظار قیمت بیشتر آن را نیز داشته باشید.

سخن پایانی

چرخ گلدوزی کامپیوتری به کاربران امکان می‌دهد تا با دقت بیشتر و زمان کمتر، طرح‌ها و نقش‌های زیبا را اجرا کنند. این فناوری با ارائه امکاناتی همچون تنوع در طراحی، امکان اعمال تغییرات و ایجاد آثار با کیفیت، خود را در دل هنرمندان و علاقمندان به گلدوزی جای داده است. به همین سبب، امیدوارم که با پیشرفت چرخ گلدوزی کامپیوتری و چرخ خیاطی صنعتی، این هنر نقش مهمی در حفظ و ترویج سنت‌های گلدوزی داشته باشد و به عنوان یک ابزار نوین در دسترس هنرجویان و ارتقاء هنر گلدوزی به مراتب سهم بزرگتری در دنیای هنر داشته باشد.

 

تگ ها:

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

جستجو